søndag 23. mai 2010

Klipping

Det skumleste av alt når man syr er å klippe ut mønsterdelene.

...tenk om, enn hvis, men...

Men det må jo gjøres, og også med denne kjolen klippet jeg. På bildet her er bærestykket og ermene klipt ut, klar til å sys sammen.

Bærestykket ble sydd i råsilke og silkechiffon med raglanermer og ganske vid utringing. Chiffonen er så tynn at den litt gulere råsilken skinner gjennom. Midt foran laget jeg en åpning i chiffonen for å la råsilken komme ordentlig frem. I denne åpningen monterte jeg det ene nuperellemotivet.
Så sies det; noe blått, noe lånt, noe nytt og noe gammelt...
Noe blått skulle vel kunne ordnes i kjolen, som forsåvidt også er det nye... Noe gammelt ble noen perler jeg hadde fra før som ble brukt både i øredobber, armbånd og i nuperellene. Og fra min kjære forlover fikk jeg låne et smykke som passet sammen med de andre perlene mine.

De ulike delene måtte settes sammen og vurderes; passer de sammen, er fargene riktig, er nuperellemotivene store nok, små nok?

Og for de som gjerne kunne tenkt seg å prøve å slå nupereller selv, så finnes det flere nyttige sider og bøker. Søk etter nuperelle, orkis (dansk), frivolitet (svensk) eller tatting (engelsk).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg leser og setter stor pris på alle kommentarer.
I read and appriciate every single comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...