mandag 21. mai 2012

fotpose

Jeg tror alle barnevogner kommer med en del utstyr, som fotposen. Noen ganger lurer jeg på om de som har laget utstyr til barn noen gang har sett et barn, eller vet hvordan barn beveger seg. Fotposen til vogna vår er iallefall noe feil i forhold til hvordan storebror sitter i vogna. Og til lillemor var det ikke plass til den gamle gode voksiposen...
Derfor startet jeg på... for litt siden... en ny fotpose til lillemors vogn. Og alt i en prosess, for denne posen ville jeg at skal fungere som jeg ønsker. Måling. Et gammelt, nesten gjennomsiktig, sengetrekk ofres til en prøveform. Klipping. Nåling. Sying.

Og vips, etter mange dagers arbeid og tenking, mest tenking; en ny fotpose.

Så prøving. Og mange av finessene funker finfint. Knepping rundt bøyla slik at øverste del av posen kan brettes ned for lettere å sette lillemor i vogna. En liten lomme i samme toppstykke for å kunne ha med ekstra klut. Hemper av strikk i sidene for å kunne feste toppstykket.

Og etter noe bruk kom endringer. Sidestykket bør være litt tettere, tenk om det trekker inn på føttene. Vi monterte vekk bøyla fordi lillemor må bruke pute. Da ble voksiposen for stor og kronglete og vi investerte i en tynnere nettere voksipose. Og da ble kneppinga rundt bøyla plutselig feil, ingen bøyle å kneppe rundt.. Og strikken i sidene er ikke lenger passe lang... Men det er vel derfor det lages prototyper og de prøves ut.

Så nå nettopp en vakker dag fikk jeg litt ekstra tid... jeg fikk både lagt opp en bukse til pappan og sydd fotpose til barnehagevogna til storebror, med de tilpasninger utprøvingene tilsa. Og med nye bånd på lillemors pose så har vi to fungerende fotposer. Lillemor en i sandfarget bevernylon med lilla kontrastsømmer. Storebror valgte seg svart bevernylon og fikk turkise kontrastsømmer.

Mønsteret er laget til CityCross sportsvogn og kan om ønskelig sys, kanskje også tilpasses til andre vogner.

1 kommentar:

  1. Så kjekt med en fotpose som funker :)

    Vi har et kjempestort SommerBloggLotteri på gang. Kom innom oss og bli med da vel :)

    Ha en solrik og deilig helg.

    SvarSlett

Jeg leser og setter stor pris på alle kommentarer.
I read and appriciate every single comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...