tirsdag 8. november 2011

Et varmt hjerte

Nå om høsten er det jo bare kjempedeilig å kose seg litt ekstra, og spesielt nå når det ikke vil bli ordentlig kaldt, men regner og regner. Mannen ønsket seg plutselig vafler til kvelds igår, en lang dag med både vind, regn, sludd og hagl, og da klarte jo ikke jeg å si nei. Det hørtes jo definitivt ut som en god ide! Storebror protesterte heller ikke. Da er det greit med havrevafler, mye mat og ikke så ille mye hvetemel.
 
Men dette er ingen presis oppskrift. Jeg måler sjelden når jeg lager vafler, pannekaker eller brød. Når jeg baker kaker derimot leter jeg frem både litersmål og vekt.

Havrevafler
ca 8 plater

2 egg
2-3 ss sukker
1 ts bakepulver
1 ss havregryn
ca 1,5 dl havremel
ca 1,5 dl hvetemel
havremelk

Rør sammen egg og sukker. Rør inn bakepulver, havregryn og mel vekselvis med melk til røra er passe tykk. La røra stå i omkring ti minutter før steking. Nyt nystekte vafler!

Jeg fyller både hvetemel og havremel over i slike store glass og med en måleskje oppi. Jeg har derfor ikke riktige mål, og bruker rett og slett det jeg trenger av havremelkpakken (tror jeg brukte omkring 3-4 dl i denne røra).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg leser og setter stor pris på alle kommentarer.
I read and appriciate every single comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...